Pielęgnacja roweru
Údržba kola
Abyste snížili potřebu oprav na minimum, je nutné zajistit pravidelnou péči o kolo vaše, která sníží nutnost oprav kola na minimum. Ušetříte tím ve finále čas i peníze. Je samozřejmě možné svěřit i údržbu kola prefesionálnímu servisu. Zde naleznete pár rad, jak se o kolo starat doma. K údržbě počítáme zejména čištění a mazání jednotlivých částí kola - komponent.
Mytí a čištění kola
Rám kola omyjte proudem vody, kola očistěte ručně kartáčem či houbou. Buďte zvlášť pečliví při čištění kazety s pastorky (ozubená kolečka) a řetězu. Jednotlivé zuby pořádně umyjte. Na řetěz použijte v ideálním případě speciální pračku a jako jedinou komponentu jej odmasťete speciálním přípravkem nebo silným odmašťovadlem na nádobí. Po oschnutí řetězu ho namažte.
Mazání
Řetěz namažte vždy po umytí kola. cca po ujetí 50 až 200 km. Jak často potřebujete řetěz namazat závisí na tom, jak v prašném prostředí jezdíte. Při jízdě v prašném terénu se na mazací olej nalepuje prach a nečistoty – v takovém případě je proto důležité řetěz vždy odmastit a vyčistit.
Četnost mazání řetězu ovlivňuje i počasí. Při dešti se olej vyplavuje ze řetězu rychleji a je třeba jej mazat častěji.
Pravidelné mazání vyžadují také ostatní komponenty s ložisky, kazeta nebo měniče. Vždy je potřeba nejdříve kolo dobře umýt a mazat tak pouze čisté díly.
Kvalitní přípravky určené pro kola obsahují nanočástice, které chrání kovové díly před korozí. Navíc také zabraňují nalepování prachu, bahna a dalších nečistot.
Olej nanášejte ze vzdálenosti 10 až 20 cm od dílu. Po té nechte působit 15 minut a pak zbývající olej z dílu setřete suchým hadříkem,
Kontrola jednotlivých dílů
Vaše kolo a jeho jednotlivé části samozřejmě časem a používáním podléhají opotřebení. Proto je třeba je pravidelně tyto díly zkontrolovat, aby byl vždy zajištěn jeho optimální chod, bezpečnost jízdy i co nejdelší životnost. Kontrolu prováďějte buď sami, nebo se můžete spolehnout na váš oblíbený servis v okolí.
Kola a pláště
Zkontrolujte, že ve výpletu kola nechybí žádné dráty. Nesmí být ani uvolněné. Pokud ano, je potřeba nechat kolo znovu vyplést. Tlak v pneumatikách by měl odpovídat údaji na boku pláště. U silničního kola se doporučuje tlak 50 až 800 kPa (4,5 až 8 baru),u MTB kol 240 až 380 kPa (2,4 až 3,8 baru).
Řetěz
Po ujetí 500-800 km zkontrolujte řetěz pomocí speciální měrky (zakoupíte v cyklo obchodě), zda řetěz není příliš vytažený. Pokud ano, vyměňte ho. Zničil by vám kazetu.
Lanka a bowdeny
Pokud se lanko třepí, je třeba jej okamžitě vyměnit.
Brzdy
Brzdy zkontrolujte stlačením brzdové páky. Pokud má dlouhý chod nebo se příliš blíží k řídítkům, upravte délku lanka, případně vyměňte brzdové destičky. Pokud páka brzdy neklade odpor, je třeba nechat brzdy v odborném servisu odvzdušnit.
Střed, kliky, pedály
Jednou za 3 měsíce zkontrolujte dotažení jednotlivých šroubů převodníku ve středu a šroubu, který drží kliku na ose. Pokud se uvolní klika na ose, je třeba okamžitě závodu odstranit, neboť může vést ke zničení klik. Zkontrolujte dotažení pedálů. Nesmí být volné, jinak se zničí závit kliky.